Et nasjonalt kompetansesenter for utvikling av fremtidens prosjektprosesser gjennom forskning og kunnskapsdeling
(Please find a short English summary at the end of this article)
Prosjekt Norge
er eid av NTNU, hvor BI, Sintef, UiA, Oslo Met, UiT, UiB, Nord universitet og NMBU er akademiske partnere. I tillegg er alle statlige utbyggingsetater partnere, sammen med entreprenører, konsulentselskaper og Olje- og Gassektoren.
Hovedaktiviteten
er å initiere forskning og etablere arenaer for kunnskaps- og erfaringsdeling mellom akademia, etater som bestillere og næringslivet som leverandører innen prosjektrettet virksomhet.
Målet
er kontinuerlig forbedring av prosjektgjennomføringen hos våre partnere ved å bidra til
• bedre og felles utviklingsprosesser hos våre partnere
• skape faglig utvikling i samarbeid med partnerne
• skape økt kvalitet og merverdi for partnerne
• invitere til nyutvikling gjennom samarbeid på tvers av sektorene
• knytte utvikling av ny kunnskap tettere sammen med prosjektledere og eiere
Senterets ambisjon
er at prosjektbaserte næringer i Norge skal ligge i fremste rekke internasjonalt innen verdiskapende og kostnadseffektiv prosjektgjennomføring
Hvorfor bli partner?
Hvordan bli partner?
«Project Norway is a Partner-based organization owned by NTNU
Founded 1999, as a permanent successor to the 5-year research program «Project 2000»
- Focused on research and knowledge dissemination
- Partnership structure spanning academic institutions, public sector owners, private owners/contractors/consultants, industry associations
- “Owned” by NTNU (Norwegian University of Science and Technology) and run by NTNU staff
- Covers buildings, infrastructure, oil and gas, and ICT projects
- Funds research, full funding of smaller studies, seed funding for research proposals to other funding sources
Our main focus areas:
- Research and professional development within the Project subject.
- Linking academia and industry together
- Start and establish new research programs
- Arena for knowledge and experience development
- Bringing buyers and suppliers together
- Arrange meetings and seminars with various professionals
- Transfer knowledge across sectors